1/15/2021
Odkąd pandemia koronawirusa stała się faktem, wiele firm zaczęło z trudnością wiązać koniec z końcem. Czy można było się na to przygotować i to przewidzieć? I tak, i nie. Kiedy w Chinach pojawiły się pierwsze przypadki zakażenia, wydawało się, że koronawirus to problem tamtejszego regionu i nas nie dotyczy. Wystarczyło kilka tygodni, by pandemia objęła zasięgiem także i Europę. Właściciele firm, którzy żyli z miesiąca na miesiąc, bez długofalowej strategii i oszczędności w postaci poduszki finansowej przekonali się, że ich dotychczasowe działania mogą prowadzić do zamknięcia firmy.
"Nie liczy się to, czy przewidziałeś deszcz. Liczy się, czy zbudowałeś arkę. Noe nie czekał z budową arki, aż spadnie deszcz.”
Warren Buffet
Czasu cofnąć się nie da, jednak ważne, by umieć wyciągnąć wnioski ze swoich błędów i zastanowić się co zrobić, by przetrwać jeśli wydarzy się kolejny kryzys. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, których lektura może wskazać Wam dotychczasowe błędy i pomóc obrać właściwy kierunek działania.
Musisz być obecny wszędzie tam, gdzie to możliwe. W czasie kryzysu może okazać się, że dotychczasowe formy promocji są niewystarczające lub niedopasowane do potencjalnych klientów.
Ten kto wcześniej zainwestował w reklamę i ma wyjście awaryjne oraz dywersyfikację źródeł zleceń przetrwa kryzys najłagodniej.
Niestety, rzeczywistość jest brutalna, albo zainwestujesz w sklep internetowy, albo wizja zamknięcia firmy w czasie kryzysu jak ten obecny, będzie nieunikniona.
Nie ograniczaj się do jednego kontrahenta. Co jeśli Twoje stałe zlecenie, Twój stały klient i jego firma również ucierpią? Ty stracisz regularny dochód i zostaniesz z niczym.
Postaw na wszechstronność, tak by w razie potrzeby móc zaoferować klientowi dodatkowe usługi lub produkty. Zostań polimatem - czyli osobą posiadającą wiedzę z wielu różnych dziedzin.
Jeśli jesteś ekspertem w konkretnej dziedzinie, zastanów się nad stworzeniem kursu online lub ebooka. Sprzedaż własnej wiedzy może podreperować Twój budżet, a uzyskane w ten sposób fundusze pomogą przetrwać kryzys lub się do niego przygotować.
Buduj więź i wzmacniaj świadomość swojej marki.
Jeśli Twój biznes wymaga modernizacji, zajmij się tym jak najszybciej. Musisz być otwarty i gotowy na zmiany.
To wydaje się oczywiste, jednak niektórzy o tym zapominają. Przestań żyć z miesiąca na miesiąc. Odkładaj nadwyżki finansowe. Własna działalność to duże ryzyko. Jeśli się tego podejmujesz, pamiętaj o gromadzeniu środków na tzw. czarną godzinę.
Jeśli nie możesz sobie z czymś poradzić lub po prostu się na tym nie znasz, nie kombinuj, powierz pewne kwestie fachowcom, a swój czas przeznacz na zarządzanie biznesem.
Pamiętaj, że media społecznościowe mają wielką siłę reklamową. Czy jesteś tam obecny? Nie? Więc czas to zmienić.
Masz pytania? Świetnie, chętnie na nie odpowiemy i doradzimy. Jeśli interesują Cię nasze sprawdzone formy reklamy, zapraszamy do kontaktu.